Thursday

AWAK PERCAYA TAK?

FAKTA-FAKTA MENARIK:

1. Mao Tse tsung tidak pernah memberus gigi sepanjang hayatnya. Beliau mengunakan air teh utk berkumur dan akan mengunyah daun teh mentah utk membersihkan giginya. Lu orang.. tak nak cuba?

2. Purata sebatang pensel boleh melakar garisan lurus sepanjang 56 km atau menulis 50,000 perkataan. America menghasilkan dua bilion batang pensel setiap tahun. Jika kesemua pensel itu digunakan utk membuat garisan lurus ia boleh membuat bulatan mengelilingi bumi sebanyak 9 kali. Pensel tekan-tekan tu agak2 berapa lama boleh tahan?

3. Bunyi yang dikeluarkan apabila anda mematahkan-matahkan sendi tangan, jari atau kaki adalah disebabkan oleh letupan buih di dalam sendi itu. Kalau patah leher, mulut yang berbuih.

4. Planet Pluto mengambil masa 248 tahun utk mengelilingi matahari. Setiap 20 tahun ia mengubah orbitnya bagi mengelak dari berlanggar denga planet Neptune . Wa rasa kapal angkasa Gaban ikut lane Pluto la..

5. Di Albania, menggelengkan kepala bermaksud 'ya' dan menggangguk bermaksud tidak. Tapi.. kalau diam tu.. tandanya setuju ke tak setuju?

6. Kebanyakan debu yang berterbangan di dalam rumah datangnya dari sel-sel kulit kita yang mati. So..abaikan debu2 tu. Bukan apa pun.. sel kulit mati je.

7. Perut akan menghasilkan satu lapisan mucus yang baru setiap 2 minggu untuk melancarkan proses penghadaman. Kalau perut yg tambun, konpom hari2 hasilkan lapisan mucus baru.

8. Kandungan emas di laut adalah 200 kali ganda lebih banyak berbanding di daratan. Ini kerana dari dulu lagi pantun "pisang emas dibawa berlayar" telah digunakan. Memang berkilo-kilo!

9. Jika semua salur darah dalam tubuh manusia dicantumkan ia boleh meliputi jalan raya sepanjang 96,000 Km. Agak2, highway PLUS termasuk dalam 96,000 km tu tak?

10. Jika usus kecil manusia dibelah dan dicantum-cantumkan,ia boleh memenuhi kawasan seluas 9.2 meter persegi. Kalau perut tambun, ia boleh memenuhi segenap lapisan alam. Ahaks!

11. Manusia bernafas kira-kira 23,000 kali dalam tempoh 24 jam. Apa gila kerja asyik nak kira nafas?

12. Orang lelaki mudah mendapat buta warna,10 kali ganda berbanding wanita. Ini kerana hanya satu warna yang selalu ditonton. BLUE!

13. Setiap langkah ke hadapan, anda terpaksa menggerakkan 54 otot dalam tubuh badan. Kalau gerak ke belakang, masuk gear reverse. Ahaks!

14. Matahari memiliki tenaga yang cukup utk menerangi bumi bagi tempoh lebih daripada 5 juta tahun lagi. Tapi kalau Tuhan nak kata esok kiamat, paham2 sendiri la.

15. Tekanan jantung manusia semasa mengepam darah adalah cukup kuat sehinggakan setiap pancutan boleh memancutkan darah sejauh 9 meter. Manakala mengepam sperma depend pada daya imaginasi dan daya tahan seseorang pengemudi.

16. Purata setiap manusia manusia memiliki 100,000 helai rambut dan tumbuh lebih cepat pada waktu malam.Sementara itu, hidung pula dikatakan dapat mengenal pasti 10,000 jenis bau yang berbeza-beza. Takde rambut? Pegi je Yun Nam. Buat rawatan rambut. Konpom korang termasuk dalam purata tu. Ahaks!

17. Setiap hari darah beredar sejauh 180,000 Km dalam tubuh manusia. Patut la kita rasa cepat penat ek. Darah pun sibuk nak berjalan.

18. Ikan emas adalah satu-satunya haiwan yang dapat melihat cahaya inframerah dan ultraungu. Kalau ikan emas ni kita buat filem inframerah, agak2 ikan emas yang wujud kat muka bumi ni buat Union tak?

19. Setiap 1 cm persegi kulit manusia, didapati mengandungi 7 meter pembuluh darah. Pada yang tiada pembuluh darah, sila tanam pokok buluh dari sekarang. Buat bekal kemudian hari.

20. Terdapat banyak spesies labah-labah yang sanggup mengorbankan tangan dan kaki utk dimakan anak-anaknya yang baru menetas. Langkah ini adalah utk mengelakkan anak-anaknya itu daripada memakan sesama sendiri. Labah2 pun ada perasaan. Apalagi kita sesama manusia. Ingatlah..dunia ini ialah tempat tumpangan buat sementara. Akhirat jualah sebenar-benar tempat yang kekal selama-lamanya. Oleh itu...bla..bla..bla..

21. Semua fakta di atas aku rembat dari e-mail. Ayat2 hujung je aku tokok tambah kasi sedap fakta. Boleh caya ke fakta2 tu?


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...